Saturday, January 10, 2009

Bhg.3 : Penghujung Jalan

sambungan: Bhg.3

Jadi, tilik diri kita apakah sudah bersedia menjadi muridin , salikin, faqir ilaLlah atau salihin, muttaqin , siddiqin dan sehingga mencapai taraf tertinggi sang ariffin. Tak ada nama pun selamat asalkan ada ikatan hati dan nur dari mereka yang kita terima didikan kerana Allah Taala. Aku ingin mengakhiri catatan ini dengan ungkapan bernas Jalaluddin Rumi tokoh sufi Parsi dan Turki yang terkenal dengan kitab Mathnawi seperti berikut :

You are your own bird , you are your own prey
and you are your own trap. You got the whole thing.

Beliau memberi isyarat bahawa setiap muslim yang beramal dan berjalan menuju keridhaan Tuhan boleh terbang tinggi , bebas dan mencapai maqam rohaniah para sufi jika kita ikhlas berjuang. Kita juga akan tersekat menjadi mangsa sendiri apabila dunia atau hawa nafsu menguasai diri yang rendah. Kita juga memasang perangkap sendiri dengan khayalan dan cita-cita duniawi yang menghalang kita dari menjejaki tariqa menuju Allah Taala. Tiada orang lain dapat menolong jika kita ambil keputusan untuk tidak berguru , berzikir , mengembara dan berkhidmat kepada para awliya serta alim ulama.

AlhamduliLlah, alam melayu kini tidak kurang dengan kebangkitan jemaah sufiyya yang tulin mengabungkan jihad ekonomi dan politik sunna. Islam tidak terpisah dari arus cabaran perdana yang melanda dunia. Rumi juga berkata :’islam is war and terror’ bermaksud islam ditegakkan atas jihad dan kuasa, baik menakluki musuh zahir atau batin. Yang batin kita sedia faham iaitu nafsu , syaitan dan seribu satu penyakit hati –nifaq, takut mati, kedekut, riyak dan berbagai lagi. Musuh zahir mungkin sulit ditewaskan kerana terlampau banyak ! Terpulanglah kepada pilihan saudara untuk memulakan langkah pertama.

Imam Ghazali berkata : orang yang baru menjejaki tariqa sufi ibarat bintang. Dia yang sudah jauh dihadapan ibarat bulan. Mereka yang sudah sampai kehujung tariqa ibarat matahari. Siapa yang jahil dan tak kenal jalan sufi ini , hatinya ibarat batu, keras degil dan susah diperbaiki.

(nukilan hamba al-ghuraba
dikaki banjaran titiwangsa
1998. Jika berani, maka mulakan
pencarian anda, semoga wusul
kata Sh.Ibnul Arabi) )

No comments:

Post a Comment