Saturday, January 10, 2009

Bhg.2 : Pencarian

....sambungan:

Aku pun melangkah turun ditangga bucu kanan depan masjid. Turun tangga nak menuju tempat parking keretaku. Alhamdulillah, tepi koridor bangunan masjid ada sebuah kafe ala barat. Aku pun jenguk, biar aku rehat nikmati rezeki chicken soup dan teh tarik. Ya Allah ,aku telah pertama kali menghabiskan bacaan wirid melalui izin muqadim sidi umar pada tahun 1979 dimasjid UIA ini , maka tunjukkanlah rahsia barakaMu. Aku tak mengetahui langkah seterusnya. Aku teringat wirid fajar yang berbunyi:

Ya Awwalu ya Akhiru ya Zahiru ya Batin
–biyadika khair, yuhyi wa yumit.
Inna Allaha ala kulli syain qadir
(Ya Allah ..ditangan genggamanMu
terletak segala kebaikan . Engkau maha berkuasa
menentu segala urusan)

Aku mulai mencecahkan sudu ke sup ayam cendawan dengan bacaaan BismiLlah. Tiba-tiba sekonyong-konyong ,muncul saudara Ikmal berjalan betul-betul dihadapan mejaku ! Masya Allah, sungguh cepat doaku ditunaikan Allah Taala. Aku mencari Ikmal atau dia yang mencari aku setelah hati kami digerakkan Allah ? Kenapa pertemuan dikafe bukan dibilik asrama atau dalam masjid ?

Rupanya Ikmal memang ada tujuan mulia singgah dikafe ini selepas selesai usrah dengan pelajar lain diasrama. Pelajar UIA memang diwajibkan berusrah dalam kurikulum. Rupanya Ikmal pergi kesana untuk ambil 2 naskhah fotostat buku- The Darqawi Way – dikedai berhampiran. Satu untuk dirinya dan satu lagi untuk sahabatnya bernama Azmi berasal dari Kelantan. Sama-sama belajar jurusan kejurute-raan tahun tiga.

‘ Assalamualaikum , Ikmal ! Allahu akbar. Dapat juga jumpa saudara walaupun aku gagal jumpa diasrama tadi !’ Lepas bersalam , aku peluk dia dengan erat dengan dakapan ukhuwah. ‘ Sila duduk, ikut sama aku makan atau minum. Sila buat pesanan , aku bayar ! Dia pun minta dari pelayan kafe itu dua keeping chicken pie dan segelas air milo panas.

Aku membelek buku fotostat bercorak sufi dalam bahasa Inggeris. Dia pinjam dari jemaah Murabitun Kuala Lumpur . SubhanaLlah , inilah tanda seorang faqir atau murid yang ikhlas mengaji. Dia dahagakan ilmu. Dia mahu tahu apa syarat dan rahsia jalan tariqa Darqawiyya Shadhiliyya yang masyur diAfrika dan Timur Tengah. Pengarang buku ini bernama Mulay Arabi ad-Darqawi hidup pada zaman 1700an seorang sufi besar dan pernah mendidik hampir 40,000 anak muridnya yang diberi izin membimbing manusia kejalan Malikul Haqq. Dia dikurnia Allah Taala menyibar marifa diBarat dan Timur. Ini satu kelebihan awliya tertentu dan dia juga insan unik dizamannya. Bagaimana jalan sufi ini sampai keMalaysia ? Dan dibincangkan oleh dua orang fuqara, seorang melayu dan seorang berbangsa china muslim ?

Mukadimmah buku – The Darqawi Way ini ditulis oleh Shaykh Abdul Qadir as-Sufi yang berbangsa eropah. Dia menerima Islam di Masjid Fez, Maghribi dan berguru dengan Shaykh Muhammad ibnul Habib. Kemudian berguru dan menghabiskan suluk sufiyya ditangan Shaykh al-Fayturi diBenghazi, Libya pada tahun 1977. Aku berbicara dengan Ikmal darihal ‘transmission of sufic teaching from one shaykh to another’. Semua ini telah didokumenkan dan dicatitkan dengan teliti oleh para shuyukh dijalan Darqawi Shadhiliyya kami. Tiada orang boleh menolak atau menjumpai kecacatan sanad atau dakwaan palsu/rekaan nafsu sendiri dalam perkara penting . jika seorang guru sufi berbohong maka senang kita kenal. Dan kita kena tinggalkan dia, kemudian cari guru lain yang bias membawa kita kehadrat keagungan ilmu, qudrah dan hikmah kurnia Allah Tabaraka wa Taala.

Aku mulai bicara dengan bertanya :
‘saudara Ikmal , cuba kau baca sajak pada mukaddimah buku ini dan beritahu apa yang kau faham ?’.


Oh Mulay al-Arabi ! I greet you.
The West greets the West.
Although the four corner had gone
And the season are joined
In the Tongue of the People
I welcome you –the man of the time.
Wild, in rags, with three hats
And wisdom underneath them.
You flung dust in the enemy’s face
Scattering them by the secret
Of a rare sunna the ulama’ forgot.
Oh Mulay al-Arabi ! The Pole greets the Pole
- the center is everywhere.

Aku pun memberi keterangan kepada bahasa isyarat yang dipakai orang sufi. Mereka jarang mahu menggunakan perkataan – aku, diriku atau dia. Mereka telah menfanakan dakwa atau wujud nafsu diri, maka mereka akan membicarakan kurnia Allah dan rahsia yang mereka rasai atau tempohi.

Ayat sajak diatas bermaksud : sang Guru Barat sekarang memberi salam dan penghormatan lansung kepada Mulay Darqawi yang juga berasal dari barat iaitu negeri Maghiribi. Mereka adalah mercu ilmu dan pemimpin agung dizaman masing-masing. Tanda mereka sudah mencapai makam sufi sejati. Jadi , apa pilihan atau tindakan sang murid sekarang setelah mengenali hajat yang terpendam ?

Baris sajak seterusnya berbunyi :

‘This is one hadra, one circle
one grain of sand beneath
the sandal of Muhammad
sallaLlahu alayhi wa salam’

Ayat diatas meletakkan semua ilmu dan kemuliaan serta rahsia jalan sufi yang dilalui dan diajarkan kedua Guru Shaykh ini adalah berasal dari limpahan keagungan Nabi sallallahu alayhi wa salam. Macam sebiji debu halus dibawah tapak kasut Nabi kita. Mereka begitu merendah diri, tawadhuk bila berhadapan dengan ukuran dan hubungan rohani atau zahir dengan seorang Rasul al-Mustafa.

Ada seorang sufi lain berkata –
‘ cukuplah jika aku dapat menjadi seorang yang mengikat tali kasut Rasulullah bagi merasakan kemuliaan yang Allah curahkan kepada hamba yang berkhidmat kepada seorang Rasul yang dikasihi Allah Taala’.

Shaykh Muhammad ibnul Habib pernah menulis dalam Kitab Diwannya :

‘Ukuran ilmu / makam / nur seorang wali qutub dengan Nur Rasul seperti satu titik air dari lautan samudera yang luas tak bertepi’.

Jadi semua dalil dan bahasa isyarat sufi adalah bagi mengukuhkan keyakinan dan himma sang murid supaya terus maju dan mujahadah bagi mencapai matlamat agung yang menanti, sesuai dengan seruanNya :

‘Ya ayyatatuhal nafsul muthmainna
Irji ila Rabbiki , radhiyyatan mardhiyya
Fadkhuli fi-ibadi , wadkhuli jannati’

Dan ayat :

‘Allahu waliyyul lazina amanu
Yukhriju minaz zulumati ilan-nur’.

Alhamdulillah, selepas habis minum, kami pun balik kebilik asrama Idrus. Kemudian berjumpa dengan Azmi , Fauzi dan Ibrahim. Sempat juga aku nasihatkan mereka agar sentiasa menilik apakah disebalik perjalanan orang sufi dizaman moden ini. Agar kita tidak diperlekehkan oleh jemaah politik, birokrasi, intelektual akademik yang gersang rohani, alim secular dan alim tablighi yang hilang peta dan izin guru sufiyya. Pendekata tidak mudah untuk pelahar universiti keluar dari jerat maklumat dan gelaran imej akademik yang mengabui ilmu haiqat sebenar.

Aku juga berpesan agar mereka menatap kembali apa doa Shaykh Daud Patani amalkan diakhir kitab Munyatul Musalli . aku hanya ingat sebaris saja :

Allahumma inni as-aluka taufiqa
ahlul-huda wa amala ahlil-yaqin
wa munasahata ahlit-tauba
wa azma ahlis-sabri
wa jiddan ahlil-khasyiati
wa irfana ahlil-ilmi hatta akhafaka.

Jam didinding blik Ikmal sudah melebihi jam 12.00 malam , maka aku pun minta diri untuk beredar. Esok kena kerja makan gaji dan punch kad jam 7.30 pagi. Tapi sebenarnya kita boleh mencuri atau membelahi masa yang lembut dengan gerak hati dan amalan zikir sirr serta menyembunyikan wujud kerdil ini dengan langkah seribu tatkala insan lain terlupa kepada saat-saat mustajab siang dan malam. Aku akhiri majlis muzakarah malam itu dengan ayat Quran –kenalilah para guru dan arifun yang meniru jejak Rasul iaitu :

‘Ya ayyuhan nabiyyu
Inna arsalnaka syahidan
wa mubasyiran
Wa naziran wa daiyyan
ilaLLahi bi-iznihi
Wa Sirajan muniran’

Yakni mereka yang menyeru insan atau mengajar ilmu al-haqq dengan penuh kesaksian dari Allah , dari Rasul , dari Awliya dan Imam besar. Mereka menyaksikan alam nasut dan malakut.

Kemudian ,mereka memberi khabar gembira akan kemuliaan insaniah yang Allah sembunyikan dalam tiap diri jika digali dan di suburkan dengan mujahadah ikhlas pasti bersinar hati mereka dengan furqan dan petunjuk. Mereka juga memiliki ilmu menilik perkara yang menyesatkan dan membinasa-kan manusia, jadi mereka beri amaran halus dan keras ikut keadaan.

Ramai umat sekarang tersalah anggap dapat Islam warisan datuk nenek dan ustaz pondok sudah cukup. Dapat salat dan berjemaah disurau atau masjid serta dengar pengajian/syarahan agama sudah hebat. Sudah selamat. Tapi belum lagi. Guru atau awliya yang menyeru kita kepada hadrat Allah amat menakutkan nafsu yang cintakan dunia. Mereka berpegang dengan amal atau kekayaan atau ilmu yang secebis..tapi bagi alim ulamak muhaqiqin mereka adalah laksana lampu bercahaya gemilang ( sirajan munira atau matahari bercahaya). Yakni ilmu dan ihwal rohaniah insan begini menerangi jalan hidup kita dengan kasih sayang, adab dan bertanggung jawab. Kena bersahabat dan bermuzakarah dengan mereka yang maju dihadapan.As-sabiqunal muqarrabun.

No comments:

Post a Comment